Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την ενεργοποίηση του μηχανισμού «Ηρακλής» που κατατέθηκε χθες στη Βουλή –
Κρατικές εγγυήσεις 12 δισ. ευρώ για μείωση των κόκκινων δανείων
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει παροχή εγγύησης του ελληνικού Δημοσίου, έναντι προμήθειας, σε τιτλοποιήσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) των εγχώριων τραπεζών.
Ορους και προϋποθέσεις που στόχο έχουν να λειτουργήσουν ως ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε να αποτρέψουν την κατάπτωση των κρατικών εγγυήσεων που θα επιβάρυναν το Δημόσιο και τους φορολογουμένους, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την ενεργοποίηση του μηχανισμού «Ηρακλής» που κατατέθηκε χθες στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών.
Το νομοσχέδιο που περιγράφει αναλυτικά τη διαδικασία των τιτλοποιήσεων, που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 30 δισ. ευρώ μέσω του μηχανισμού «Ηρακλής», αναμένεται να ενεργοποιηθεί άμεσα, δηλαδή αμέσως μετά την ψήφισή του και μάλιστα αναδρομικά από τις 10 Οκτωβρίου, από την ημερομηνία που το σχέδιο έλαβε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οπως προβλέπει το νομοσχέδιο, ο μηχανισμός κρατικών εγγυήσεων που αναμένεται ότι θα φτάσουν τα 12 δισ. ευρώ, ή και υψηλότερα εάν χρειαστεί, θα λειτουργήσει για 18 μήνες, αλλά υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης, όπως έγινε και με το αντίστοιχο ιταλικό μοντέλο, που ανανεώθηκε δύο φορές.
Στα μέτρα διασφάλισης του Δημοσίου είναι η υποχρέωση πώλησης τουλάχιστον του 50+1 των ομολογιών μειωμένης (junior note) ή ενδιάμεσης εξασφάλισης (mezzanine note) σε επενδυτές, αλλά και η απαγόρευση αγοράς από δημόσιους φορείς τίτλων μειωμένης ή ενδιάμεσης διαβάθμισης. Σε ό,τι αφορά την ποιότητα των δανείων που θα ενταχθούν στην τιτλοποίηση, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι ομολογίες υψηλής διαβάθμισης (senior notes), των οποίων την αποπληρωμή θα εγγυάται το Δημόσιο και θα πληρώνονται πρώτοι, θα πρέπει να έχουν αξιολογηθεί από εξωτερικό οργανισμό και να φέρουν κατηγορία αξιολόγησης ΒΒ-, Ba3, BBL ή υψηλότερη. Η αξιολόγηση θα διενεργείται χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το όφελος της κρατικής εγγύησης, γεγονός που σημαίνει ότι τα δάνεια αυτά θα πρέπει να είναι σχετικά καλά δάνεια, δηλαδή να έχουν μεγάλες πιθανότητες να εισπραχθούν.
Προκειμένου το Δημόσιο να περιορίσει τις πιθανότητες ενεργοποίησης και κατάπτωσης των κρατικών εγγυήσεων, το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηρούς όρους για τις εισπράξεις που θα πρέπει να επιτυγχάνει ο διαχειριστής των δανείων που θα τιτλοποιηθούν. Διευκρινίζεται ότι ο διαχειριστής είναι αυτός που αναλαμβάνει τη διεκδίκηση και την είσπραξη των απαιτήσεων από τους οφειλέτες και ακολούθως την αποπληρωμή των ομολογιών και θα πρέπει να είναι ανεξάρτητος. Το νομοσχέδιο προβλέπει συγκεκριμένους στόχους για την ανάκτηση των δανείων, καθώς και όρο που θα αναβάλει την πληρωμή του διαχειριστή, εάν οι εισπράξεις υπολείπονται του ποσού που έχει δεσμευθεί ότι θα εισπράξει.
Για την αποφυγή ενεργοποίησης της κρατικής εγγύησης προβλέπεται η αυστηρή παρακολούθηση των χρηματορροών που θα εισρέουν από τα τιτλοποιημένα δάνεια μέσω ειδικής επιτροπής παρακολούθησης εγγυήσεων που συστήνεται στο υπουργείο Οικονομικών. Πρόεδρος της επιτροπής ορίζεται ο γενικός διευθυντής του ΟΔΔΗΧ και η σύνθεσή της θα απαρτίζεται από στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, του ΟΔΔΗΧ, της ΤτΕ καθώς και εκπρόσωπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Το Δημόσιο θα εισπράττει προμήθεια για τις εγγυήσεις, η οποία θα υπολογίζεται με βάση ελληνικά ασφάλιστρα κινδύνου έναντι χρεοκοπίας (Credit Default Swaps). Η προμήθεια εκτιμάται μεσοσταθμικά ότι θα κυμαίνεται από 1% έως 2% και θα υπολογίζεται με βάση το 3ετές και το 5ετές CDs, που σήμερα διαμορφώνεται στις 93 και 144,6 μονάδες βάσης αντίστοιχα. Για τον υπολογισμό της προβλέπεται συντελεστής spread.
Πηγή: www.kathimerini.gr